پایگاه خبری شورای اسلامی شهر نجف آباد

بـا بــهره گیـــری از آمـــوزه هــای زلــزلــه بــم

نشـست تخصـصـی احیــای بــافــت فــرســوده

شنـبـــه1401/10/3 / تــالــار فــرزانـگـان فــرهـنــگســرای خــارون

 

ستاد بازآفرینی شهرستان نجف آباد برگزار کرد/ نشست تخصصی احیای بافت فرسوده با بهره گیری از آموزه های زلزله بم به میزبانی شهرداری نجف آباد
به مناسبت روز ملی ایمنی دربرابر زلزله و کاهش اثرات بلایای طبیعی نشست تخصصی احیای بافت فرسوده با بهره گیری از آموزه های زلزله بم با حضور اعضای این ستاد به ریاست موسی مباشری و عبدالرسول امامی دبیر ستاد بازآفرینی و حضور مهمانانی چون دکتر همتی سفیر شهر بم، دکتر لقمانی رئیس اداره نظارت بر اجرای طرح های مسکن و بازآفرینی اداره کل، سرکار خانم دکتر اسکندری نماینده شرکت بازآفرینی شهری وزارت راه و شهرسازی، اکبر نوروزی رئیس شورای شهرستان و اعضای شوراهای شهرستان، شهرداران و روئسای ادارات درسالن فرزانگان فرهنگسرای خارون برگزار شد.

به گزارش اداره ارتباطات و امور بین الملل شهرداری نجف آباد موسی مباشری رئیس ستاد بازآفرینی و فرماندار ویژه شهرستان نجف آباد ضمن عرض تسلیت ایام فاطمیه و تسلیت شهادت سرداران شهید حاج قاسم سلیمانی و حاج احمد کاظمی گفت کشور ما یکی از ۱۰ کشور اول دنیا از لحاظ اتفاقات و بلایای طبیعی است و ضرورت احیای بافت های فرسوده بر کسی پوشیده نیست چرا که تجربه زلزله بم را داریم و باید برای ما مبنا و درس باشد که به صورت جدی در بافت های فرسوده وارد شویم.

وی افزود در شهرستان نجف آباد ۷۰۰ هکتار و در شهر نجف آباد ۴۵۷ هکتار بافت فرسوده وجود دارد که عدم رسیدگی به وضعیت آنها جدای از مسائل امنیتی مسائل و مشکلات اجتماعی و اقتصادی در بر دارد.

در ادامه عبدالرسول امامی دبیر ستاد بازآفرینی شهرستان و شهردار نجف آباد گفت در خصوص احیای بافت های فرسوده با کمبود انگیزه، محرک نبودن بسته های تشویقی دولت، تداخل اسناد، تعدد مالکین و تعارض بافت های فرسوده با بافت های تاریخی مواجه هستیم.

در ادامه دکتر همتی سفیر شهر بم ضمن تشکر از کمک های مردمی هموطنان نجف آبادی در زمان بحران بم پس از بازگویی خاطرات دردناک خود از زلزله و وضعیت مردم در آن لحظات سخت گفت خواهش می‌کنم به بحث مقاوم‌سازی ساختمان ها و نظارت بر آنها نگاه ویژه داشته باشید و از شهرداران خواست نظارت محکم و دقیقی بر ساخت و ساز ها اعمال کنند.

وی ادامه داد در کل شهر بم ۱۵۰ واحد ساختمانی با اسکلت فلزی بود که بعلت فقدان نظارت در ساخت، آنها نیز هنگام زلزله در هم پیچیده شدند.

دکتر همتی ادامه داد تنها ساختمان سالم شهر بم مسجد جامع بود، حتی مدارس با خاک یکسان شدند همه می‌دانستند کشور ما روی کمربند زلزله قرار گرفته است و شهر بم روی گسل قرار دارد ولی اقدام موثری انجام نشده بود.

سخنران بعدی این نشست سرکار خانم دکتر اسکندری نماینده شرکت بازآفرینی شهری وزارت راه بود که درخصوص ایمنی و تاب آوری پایین شهرها، ناپایداری ها، اهداف بازآفرینی شهری، قوانین فرادستی، رویکردها و اقدامات اجرایی، تسهیلات و تشویق های دولتی، ساختار ستاد و تقویت برنامه اقدام مشترک به ایراد سخن پرداخت.

سرکار خانم دکتر اسکندری همچنین در خصوص پروژه های زیربنایی و روبنایی،پروژه های عمران شهری، نوسازی و مقاوم سازی مسکن و انواع تسهیلات نوسازی مسکن در بافت های فرسوده و ناکارآمد صحبت کرد.

در ادامه دکتر مهلوجی معاون شهرسازی شهرداری نجف آباد در خصوص اشکالاتی که در رابطه با احیای بافت فرسوده وجود دارد به ایراد سخن پرداخت.

وی افزود از جمله مواردی که در مسیر احیای بافت های فرسوده شهر نجف آباد با آن مواجه هستیم عبارتند از تضاد قوانین موجود، کم کاری و بروکراسی سخت بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات، کم بودن تسهیلات به علت تعدد و مقدار زیاد بافت فرسوده، همپوشانی بافت فرسوده و ابنیه تاریخی و تراکم نامتجانس موجود در بافت فرسوده

 



+ 0
مخالفم - 0
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

© تمامی حقوق این سایت برای پایگاه خبری شورای اسلامی شهر نجف آباد محفوظ است/ هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.